Stage bij 9lives!

Gepubliceerd op 8 januari 2020 om 13:03

Om mijn studies in de Media en Entertainment Business op Thomas More af te ronden heb ik stage mogen lopen bij de grootste gaming website van België, 9lives! 

Als passionele gamer was dit voor mij een geweldige kans. Niet alleen om bezig te mogen zijn met mijn passie maar ook om contacten te leggen binnen de wereld van gaming journalistiek en entertainment. Zo was mijn baas de belgische game icoon Praga. Als jij als gamer tijdens de jaren 2000 naar zenders als VT4 en TMF keek dan zal je hem misschien wel kennen van het TV-programma GUNK TV. 

Ik kreeg dus de unieke kans om Praga te leren kennen en bij deze deel ik graag mijn interview met hem met jullie mee.

 

Dag Praga, kan je jezelf even voorstellen?

Mijn echte naam is Christoph Philips maar de meeste mensen kennen mij als Praga.

Ik ben de hoofdredacteur van 9lives.

 

Praga, jij bent al eventjes in Vlaanderen één van de grote gezichten in gaming, maar hoe ben jij met je gaming carrière gestart?

Ik ben eigenlijk in de gaming gerold dankzij een ongeluk. Ik heb ooit in Spanje een ongeluk gehad waarbij mijn achillespees helemaal afgescheurd was. Daarbij heb ik dan nog de complicatie gekregen dat ik Sudeck kreeg. Dat is een soort spierziekte die aan je zenuwen begint te vreten. En daardoor ben ik een jaar en half thuis moeten blijven, maar dit gaf mij de kans om mij te verdiepen in de games industrie.

Ik en Praga

Praga ten tijden van GUNK TV

In die periode stond die nog maar in zijn kinderschoenen. Er waren toen nog niet veel mensen bezig met gaming dus ik was eigenlijk één van de eerste.

Ik ben beginnen schrijven. Ik heb dan meegedaan aan een wedstrijd rond Back to the Future en daarmee heb ik een reis naar America gewonnen met alles erop en eraan. Dus ik dacht van “Hey, schrijven daar kan ik wel iets mee doen, hier ben ik goed in”.

Ik ben me dan maar beginnen specialiseren in games, en ik ben dan mensen beginnen leren kennen en contacten beginnen leggen binnen gaming. En zo ben ik dus in gaming binnen gerold.

 

Ik ben al sinds 1998 bezig met gaming journalistiek. En dat begon met de start van games.telenet.be, hier werkte ik in mijn vrije tijd voor.

Ik heb ook geholpen met het opstarten van Arena 51 bij Proximus.

Daarna ben ik gaan werken bij GUNK TV, Dit was een TV-programma voor VT4, TMF en Kanaal 2. En uiteindelijk heeft Gunk TV zijn eigen zender gestart, dit onder de vleugel van Telenet.

Na 2 jaar is Telenet met de zender gestopt en ben ik dus bij Telenet zelf binnen gehaald om te werken bij 9lives in 2009.

 

En hebben jouw studies je hier in enige zin bij geholpen?

Ik heb niet gestudeerd voor mijn huidige job.

Welja ik heb wel gestudeerd maar dat was dan talen in mijn humaniora. Dan heb ik een jaar politiek en sociologie gestudeerd aan de KUL in Leuven, maar dat was veel te saai voor mij. Daarna ben ik toerisme gaan studeren omdat ik wel van talen hou en ik graag in het buitenland wou gaan werken. En hier heb ik dus wel mijn diploma van gehaald. Ik wou nog even verder studeren dus ben ik nog 2 jaar marketing gaan doen in HONIM in Brussel. Eens ik daarmee klaar was ben ik begonnen als Sales Assistent bij een klein firmaatje in Overijse.

Maar mijn studies hebben op zich dus weinig te maken met wat ik nu doe.

 

Randy is jouw enige werknemer. Hoe is de samenwerking met Randy begonnen?

We waren eigenlijk op zoek naar mensen om het 9lives team te komen versterken. Randy schreef eigenlijk al bij ContentCowboys en we hebben in de tijd van Gunk met hen samengewerkt voor twee Gunk magazines. En we vonden wel dat Randy een geschikte kandidaat zou zijn voor 9lives dus hebben we hem binnen gehaald. Nu werkt Randy hier al 5 jaar en houdt hij zich vooral bezig met de eindredactie en het videowerk.

Praga en Randy

Hoe zou je de doelgroep van 9lives omschrijven?

De doelgroep van 9lives is momenteel vooral 18 tot 35 jarige mannen met een passie voor games. Maar naast de 9lives gamingwebsite hebben we ook het 9lives forum waar je ook terecht kan voor bijvoorbeeld vragen over politiek, vakantie, boeken… Kortom alles wat de jongvolwassenen en iets oudere medeburger interesseert, kan je vinden op het forum van 9lives.

We willen ook graag generatie Z bereiken. Dat zijn namelijk mensen die heel veel met video bezig zijn en in de digitale wereld leven. Ons publiek willen we uitbouwen door onze content te verbreden en meer mainstream te maken zodat we beter die generatie Z kunnen bereiken.

 

En hoe zit dat met jullie concurrenten? Moeten jullie vechten voor dat publiek?

9lives is al sinds jaren de grootste gamingwebsite in België. We hebben op zich weinig concurrenten. Vroeger waren dit andere websites en gaming magazines, maar tegenwoordig gaan ook kranten zich meer op gaming smijten, denk aan HLN en Het Nieuwblad bijvoorbeeld.

De gamingwebsite 4Gamers concurreren we niet echt mee want die focussen meer op events. En ook van Invader voelen we op zich niets van concurrentie.

Maar de grootste concurrenten die we hebben komen uit de games industrie zelf. Dan heb ik het over bedrijven als Ubisoft, Electronic Arts, Bandai Namco, Activision, etc…  En waarom? Daar waar zij vroeger de trailers en informatie over hun games aan ons bezorgden en wij deze dan ook als eerste op onze website plaatsten, gaan zij die dingen vandaag de dag eerst op hun eigen kanalen zoals Twitter en -Instagram verspreiden.  En iedereen die dus eigenlijk fan is van een bepaalde uitgever of game zal de trailers daar al gezien hebben, waardoor wij dus wat achter de feiten aan hollen. We hebben een aantal ideeën om dit te counteren maar dat is voor later.

 

Kan je iets meer loslaten over die ideeën om dat te counteren?

Wij zijn nu bezig met de nodige hervormingen want je moet mee met je tijd. De mensen zitten op sociale media kanalen als Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok. Noem maar op. We willen dus meer en meer gerichte online content maken en die plaatsen op die sociale media kanalen waar onze fans zitten.

Onze kernactiviteit is kort samengevat het maken van entertainende content om op de website, Facebook en Instagram te plaatsen.

 

Waar haalt 9lives voornamelijk zijn inkomsten uit?

We halen onze inkomsten uit adverteerders uit de games industrie zelf. We werken ook met programatic buying en ook via media regie worden wij in pakketten verkocht aan geïnteresseerde adverteerders. We willen zelf ook meer focussen op native advertising. Zo kunnen we tegen betaling een leuk artikel schrijven of een toffe video maken voor gaming bedrijven.

 

Jullie zijn maar met z’n tweeën, jij en Randy? Werken jullie nog samen met externe partners?

We hebben niet veel externe partners. Ik en Randy werken full time voor de website en verder hebben wij een team van 40-50 moderatoren die ons forum in goede banen leiden. We hebben ook een tiental vrijwilligers die artikels schrijven voor 9lives en twee beroepsschrijvers die voor ons de meeste perstrips coveren in het buitenland aangezien wij zelf moeilijk ons werk bij Telenet kunnen achterlaten om een week naar Amerika te gaan. De kleine tripjes zoals eventjes of eens langs gaan bij een uitgever proberen we wel zelf te doen want dat is deel van de charme.

Maar echte partners hebben we niet echt. Vooral jonge mensen die een passie hebben voor gaming en ofwel vrijwillig voor ons werken of in freelance verband.

 

Bedankt voor je tijd Praga.

Dat is zeer graag gedaan manneke.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.